بست های رزوه ای و انواع آن

 بست رزوه ای چیست؟
معمولا بست های رزوه ای با رزوه داخلی یا خارجی که یک برآمدگی مارپیچ روی یک محور استوانه ای است، شناسایی می شوند. از رزوه برای تبدیل نیروی چرخشی یا گشتاور به نیروی خطی استفاده می شود و زمانی که رزوه های داخلی و خارجی با یکدیگر تعامل پیدا می کنند، حرکت چرخشی به خطی تبدیل می شود.
همه بست های رزوه ای برای اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر به کار می روند.
پیچ و مهره که واشر را نیز شامل می شوند از رایج ترین بست های رزوه ای به شمار می روند.
عیب بزرگ بست ها شکسته شدن آن هاست. این اتفاق زمانی می افتد که بست در معرض بار زیاد یا لرزش قرار می گیرد.
انواع مختلف بست های رزوه ای
بست های رزوه ای طرح ها و اندازه های مختلفی دارند و هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خود را دارند که با هم بررسی می کنیم:
Bolt (پیچ)
از پیچ برای اتصال دو قسمت نازک می توان استفاده کرد. در این حالت، ساختار ساده ای وجود دارد و مونتاژ و جداسازی قطعات بسیار ساده است. با این نوع اتصال می توان موقعیت نسبی قطعات را با دقت مناسب، ثابت کرد. دقت ماشین کاری CNC سوراخ، کمی سخت است و معمولا با استفاده از مته ها و ریمینگ این کار انجام می شود.
بست رزوه ای
Stud Bolt  (پیچ گل میخ)
از این پیچ برای اتصال قطعات ضخیمی که با اتصال پیچ و مهره مناسب نیست، استفاده می شود. در این حالت سوراخ رزوه ای روی قسمت ضخیم تراشیده می شود و سوراخ صاف روی قسمت نازک، و پیچ در سوراخ رزوه شده پیچ می شود. برای صفت شدن قسمت های نازک می توان از مهره استفاده کرد.
رزوه
 Screw ( پیچ)
این پیچ ها به طور مستقیم در سوراخ های رزوه دار برای قطعاتی که بدون مهره هستند پیچ می شوند. ساختار این نوع پیچ ها ساده تر و فشرده تر از Stud Bolt هستند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به رزوه نیاز نیست که قطعات را از هم جدا کرد.
انواع رزوه
Set screw (پیچ تنظیم)
از این پیچ برای تثبیت موقعیت دو قسمت استفاده می شود و در انتهای رزوه در سوراخ رزوه دار قطعه پیچ می شود. این کار برای بالابردن مقاومت سطوح می باشد. این اتصال خیلی ساده است و می توان از آن برای تنظیم در موقعیت های مختلف مانند ثابت کردن دستگیره های کلید برق استفاده کرد.
انواع بست
Countersunk Screw (پیچ تخت)
این پیچ ها با نام پیچ سرتخت نیز شناخته می شود و برای جاهایی که نیاز به مقاومت کم و قطر رزوه کمتر از 10 میلی متر است، استفاده می شود. این پیچ بیشتر در یک سطح بیرونی صاف مثل پانل استفاده می شود.
بست رزوه
Self-tapping Screw (پیچ خودکار)
معمولا برای اتصالات ضعیف از این پیچ استفاده می شود. در صورت استفاده از مته  یا پیچ های که حفاری انجام می دهند نیازی نیست که از قبل سوراخی ایجاد کرد. این پیچ ها برای موادی مانند چوب، آجر و فلز استفاده می شوند، البته این پیچ ها نمی توانند فلز را سوراخ کنند و قبل از استفاده باید فلز را سوراخ کرد.
پیچ
 
Wood Screw ( پیچ چوبی)
از پیچ های چوبی برای سازه های چوبی استفاده می شود. این پیچ ها، پیچ های نوک تیزی هستند که برای اتصال چوب به چوب استفاده می شود.
پیچ های چوبی رزوه های درشتی دارند و یک ساقه بدون رزوه در نزدیکی سر آن هاست که باعث می شود تا قطعات چوب محکم به هم وصل شوند.
انواع پیچ
 
Self-tapping Lock Screw (پیچ قفل خودکار)
رزوه یک رابط مثلثی قوس دار دارد و می توان آن را در سوراخی که از قبل سوراخ شده است پیچ کرد و برای رزوه داخلی باید اکسترود کرد. رزوه داخلی که با روش اکسترود ایجاد می شود حدود 30 درصد از رزوه بریده شده محکم تر است.
معمولا در پیچ های قفلی گشتاور سفت شدن کم و عملکرد قفل بالاست. از این پیچ ها در لوازم خانگی، صنایع خودرو و مهندسی برق بسیار استفاده می شود.
می توان گفت الگوی رزوه منحصر به فرد روی این پیچ ها، آن ها را به پیچ های مستقل تبدیل کرده است و به دلیل طراحی خاصی که دارند نیازی به افزودن پیچ یا مهره یا واشر به این نوع پیچ نیست.
پیچ چوبی


جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر