تصویر 2 قطعه ای است که چند دقیقه بعد از قالب گیری آزمایش شده و می توانید فرو رفتگی یا Sink را مشاهده کنید.
تصویر 3 قطعه ای است که 16 ساعت بعد از قالب گیری آزمایش شده است. شما در این تصویر حباب را باز شده می بینید و متوجه می شوید که این حباب گاز نبوده است، بلکه به دلیل خلاء این اتفاق افتاده است.
تشکیل حباب بر اثر گاز به دام افتاده
فرض خود را بر این قرار می دهیم که آزمایشات ما نشان داده است حباب ایجاد شده یک حباب گاز است. این حباب ها معمولا بر اثر همگرا شدن جبهه ها، جت کردن،
مشکلات قالب، پین های هسته بدون هوا، تهویه ضعیف، فشار زدایی بیش از حد، تخریب رزین و ... ایجاد می شوند.
هوای محبوس شده در دنده ها یا برآمدگی های بدون تهویه با پر و بسته شدن قطعه به بیرون هدایت می شوند و ردی از حباب به جا می گذارند. فهمیدن این که این گاز از کجا می آید از دانستن ترکیب گاز مهمتر است و متاسفانه هیچ تست ساده ای برای فهمیدن آن وجود ندارد.
در این روش اولین مرحله این است که از حالت نگهدارنده خارج شوید و یا اینکه مرحله دوم را با تنظیم فشار و رساندن آن به یک عدد بسیار کم ادامه دهید و ببینید آیا حباب ها هنوز وجود دارند یا نه؟ با فرض اینکه هنوز حباب هست، باید الگوی پر کردن را بررسی کنید و ببینید آیا هنگام پر کردن قطعه، گاز به دام می افتد یا نه؟
باید چند مورد را بررسی کنید: اینکه حباب ها کی و کجا ظاهر می شوند؟ آیا حباب ها همیشه در یک منطقه هستند؟
اگر حباب ها همیشه در یک جا ظاهر می شوند به این معناست که مکان ثابتی وجود دارد که حباب ها از آن بیرون می آیند.
دنده ها یا هر گونه برآمدگی را بررسی کنید. اگر کوتاه باشد به این معنی است که هوا در آن ناحیه حبس می شوند و زمانی که دنده پر می شود، حباب ها به بیرون پرتاب می شوند. در این حالت باید مشکل هواگیری باشد و باید دریچه های هوا را بررسی کنید.
اثر ونتوری(Venturi effect) یکی دیگر از دلایل تشکیل حباب هاست. ممکن است دنده ها، پین های اجکتور، جفت گیری ضعیف نوک نازل با بوش اسپرو، صفحات جدا شده در رانر داغ و ... احتمالات اثر ونتوری برای مکش هوا به درون جریان مذاب است.
یکی دیگر از دلایل ایجاد حباب فشار زدایی بیش از حد در قالب های داغ است.
دلیل دیگر ممکن است پیچ در منطقه عقب یا بخش تغذیه باشد. پیچ های همه منظوره با L/D 18:1 یا کمتر ممکن است عامل این حباب ها باشند.
فضاهای خالی (Void)
در بخش های ضخیم، هنگام خنک شدن ممکن است فضای خالی ایجاد شود. به این صورت که در بخش های ضخیم قطعه، مرکز به آرامی سرد می شود و پلیمر بیشتر منقبض می شود و در نتیجه حباب تشکیل می شود.
ممکن است قالب را داغ تر کنید و حباب ها نیز از بین برود اما با Sink مواجه می شوید و این امر نشان دهنده این است که حباب ها خالی بوده اند.
پلاستیک ناکافی دلیل اصلی Sink یا فضای خالی است. برای رفع این مشکل باید اطمینان حاصل کنید که یک بالشتک ثابت دارید و ته پیچ را نمی بندید تا بتوانید به درستی قطعه را بسته بندی کنید.
برای رفع این گونه حباب ها می توانید سرعت پر شدن را کم کنید یا فشار متضاد گاز یا افزایش فشار برگشتی را امتحان کنید. این موضوع را بررسی کنید که رانر یا گیت خیلی زود یخ نمی زند و زمان های نگه داری طولانی تر باعث بسته بندی بیشتر در مرحله دوم می شود.
راه دیگر برای حل این مشکل نازک کردن دیوار اسمی است. این کار باعث صرفه جویی در میزان مصرف پلاستیک و زمان چرخه می شود.
علت ایجاد حباب در محصولات قالب گیری تزریقی
به وجود آمدن حباب دلایل زیادی می تواند داشته باشد به عنوان مثال به دلیل تجهیزات، قالب و ... باشد.
راه های خلاصی از حباب در قالب گیری تزریقی
بعضی از حباب ها به دلیل تخریب مواد ایجاد می شوند که این حباب ها با کاهش سرعت، کاهش دمای قالب گیری تزریقی و افزایش فشار برگشتی برطرف می شوند.
در مورد محصولات شفاف، هنگام خنک شدن سریع، رزین به سمت بیرون یعنی به سمت انقباض سرد می رود و در ظاهر محصول حباب ایجاد می شود.
یکی دیگر از دلایل ایجاد حباب این است که فشار پایین است و زمان نگهداری قطعه نیز کوتاه است و زمان تزریق نیز بسیار طولانی است.