ورود تکنولوژی اسکن سه بعدی به صنعت پزشکی

  

اسکن سه بعدی و پزشکی


در حالی که جنین های چاپ شده به وسیله پرینتر های سه بعدی باعث خوشحالی والدین جهت دیدن فرزند خود شده است ولی کماکان این تکنولوژی به عرصه ی پزشکی آن طور که باید ورود نکرده است. با این حال، به لطف برخی از بینش های گروهی از کارشناسان، مزایای جنین های مدل سازی شده ی سه بعدی ، بیشتر آشکار شده است.

برای هر والدینی، اولین نگاه اجمالی به یک سونوگرافی از فرزند خود اغلب هیجان انگیز است و مهم تر اینکه با این تکنولوژی و توسعه ی آن پزشکان می توانند احتمال وجود بیماری های ظاهری مثل نقص عضو  در جنین را ملاحظه کرد ه و در صورت وجود بیماری و نقض عضوی آن را کنترل و درمان کنند.

در حال حاضر، به لطف تکنولوژی جدید اسکن سه بعدی که تصویربرداری التراسوند را با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ترکیب می کند، پزشکان می توانند تصاویری سه بعدی از جنین ایجاد کنند که والدین و متخصصان می توانند از طریق هدست های VR مانند Oculus Rift فرزند خود را مشاهده کنند.

تکنیک اسکن سه بعدی که در یک کلینیک در برزیل توسعه یافته است، اساسا تکنولوژی اولتراسوند و MRI را برای اسکن بخش های مختلف رحم و جنین ترکیب می کند که سپس می تواند به یک مدل کاملا سه بعدی از جنین در حال رشد تبدیل شود. علاوه بر اجازه دادن به والدین برای تجسم جنین خود در واقعیت مجازی، این فناوری همچنین می تواند به پزشکان اجازه دهد که نزدیک تر به فرزند نگاه کنند تا مشکلات مربوط به رشد آن را شناسایی کنند.

اسکن سه بعدی و پزشکی


دکتر هرن ورنر جونیور، همکار نویسنده مطالعات مربوطه در ریودوژانیروی برزیل گفت : ما معتقدیم که این تصاویر تجربیات جدیدی را برای والدین  به ارمغان می آورد. مدل های جنین سه بعدی همراه با فناوری های واقعی مجازی ممکن است درک ما از ویژگی های تشریحی را بهبود بخشد و می تواند برای اهداف آموزشی و به عنوان یک روش برای والدین برای تجسم نوزاد خود خوانده شود.

بر طبق محققان، این اولین بار است که تکنولوژی های اسکن اولتراسوند و MRI برای این منظور ترکیب شده اند، زیرا اخیرا به طور سنتی در مواردی استفاده می شود که اولتراسوند ها به اندازه کافی روشن نبودن یا به اندازه کافی با کیفیت نبودند. مدل های دقیق سه بعدی که از طریق روش جدید گرفته شده اند، می تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص و پیش بینی مشکلات کودک را پس از تولدش پیش بینی کند. به عنوان مثال، پزشکان می توانند مأموریت بیشتری برای تعیین اینکه آیا کودک در هنگام تولد دچار مشکلاتی در راه هوا خواهد بود (با دیدن اینکه آیا راههای هوایی جنین مسدود شده است) و می تواند پیش از زمان برای جراحی برنامه ریزی کند.

مدل های سه بعدی ، تجسم و بررسی در VR با استفاده از هدست Oculus Rift، همچنین ضربان قلب نوزاد را به هم متصل می کند. این ویژگی های ترکیبی می تواند به والدین کمک کند تا نه تنها یک پیوند قوی با فرزندشان ایجاد کنند، بلکه می تواند به آنها کمک کند تا شرایط و یا ناهنجاری هایی را که ممکن است بر فرزندان آنها تأثیر بگذارد را درک کنند. این امر می تواند بخش مهمی در تصمیم گیری بهتر و مناسب درمانی در صورت نیاز باشد.

دکتر ونر می گوید: تجربه با Oculus Rift فوق العاده بوده است. این تکنیک تصاویر جنینی را واضح تر از تصاویر سونوگرافی و MRI که در یک صفحه نمایش سنتی مشاهده می شوند، فراهم می کند و پزشکان می توانند به یک تجربه در مورد بالینی که بر روی آن کار می کنند، دسترسی داشته باشند. تاکنون روش اسکن جدید تنها در درمانگاه دکتر ورنر در برزیل تجویز شده است اما اکنون، به لطف یک سخنرانی در مورد این روش در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی، پزشکان امیدوارند که به زودی در سراسر جهان اجرا شود.

پروفسور سیمون فیشل، بنیانگذار تسهیلات مراقبت، بزرگترین گروه باروری در بریتانیا، ابراز هیجان در مورد تکنولوژی سه بعدی جدید کرد و گفت: هر چیزی که این فرصت را برای دقت مراقبت از سلامت جنین را بهبود بخشد مهم است، به خصوص با پیشرفت تکنولوژی جراحی که در حال حاضر با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرد.

امید است هرچه سریع تر این تکنولوژی گسترده تر شود تا نیازهای زیادی از صنعت پزشکی را مرتفع کند.

اسکن سه بعدی و پزشکی

 


جدیدترین مقالات

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

انواع تلرانس در نقشه کشی صنعتی

 استفاده و ایجاد تلرانس در مهندسی و نقشه کشی به منظور تعین مرز برای قطعات در نقشه است. در اینجا تعریف تلرانس و انواع متداول آن در نقشه کشی را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر