بهترین مواد برای استفاده در تزریق پلاستیک

یکی از مهمترین جنبه های هر پروژه برای تولید خوب، استفاده از ماده مناسب برای قالب تزریق پلاستیک است، به این دلیل که به طور مستقیم بر عملکرد قالب سازی و عملکرد قطعه تاثیر بسزایی دارد. هزاران هزار نوع مواد در بازار وجود دارد، اما چگونه می توان مطمئن شد که ماده ای که انتخاب می کنیم مناسب است یا خیر؟
در انتخاب نوع مواد پلاستیک اولین چیزی که انتخاب می کنیم عملکرد قطعه است و باید بدانیم هر ماده ای برای چه محیطی مناسب است. بعد از آن بحث دوام و مقاومت، انعطاف پذیری، رنگ و هزینه مواد مطرح می شود.
در اینجا 10 تا از بهترین و کاربردی ترین و متداول ترین مواد پلاستیک را بررسی می کنیم:
Nylon(Polyamid)
 برای تولید اکثر قطعات مکانیکی قوی از نایلون استفاده می شود.برخی از قطعات رایج خودرو مانند چرخ دنده، بوش، یاطاقان با استفاده از این مواد استفاده می شود. نایلون دارای درجه حرارت ذوب بالا، مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی می باشد. این ماده با نام شیمیایی PA نیز شناخته می شود.

Acrylic
برای تولید قطعات شفاف مانند پنجره ها، تجهیزات روشنایی، دیوارهای شفاف از اکریلیک استفاده می شود. این ماده در برابر هوا، کشش و خراش مقاومت بالایی دارد و جایگزین بسیار خوبی برای شیشه می باشد. از اکرلیک برای شیشه های یخچالی و حبوبات نیز به دلیل اینکه بدون بو و مزه هستند و خیلی زود نمی شکنند، استفاده می شود.
 
Polycarbonate
پلی کربنات بسیار بادوام است و ویژگی های نوری خوبی دارد. این ماده دارای انقباض قابل پیش بینی و یکنواختی است و می توان کنترل قالب دقیقی را انجام داد. در مواقعی که به موادی قوی تر از اکرلیک نیاز داریم از پلی کربنات استفاده می کنیم. به دلیل اینکه این ماده حاوی بیس فنول می باشد برای نگهداری مواد غذایی اصلا مناسب نیست.
 

(POM)Polyoxymethylene
برای تولید قطعات مکانیکی و خودرویی که با فلز ساخته می شوند از پلی اکسی متیلن که نوعی رزین استال (acetal resin) است استقاده می شود. این ماده ترموپلاست بسیار سفت و سخت و محکم است و اغلب برای تولید دسته چاقو، بلبرینگ، بست، چرخ دنده و تولیداتی از این دست استفاده می شود.
این ماده مقاومت بالایی در مقابل حلال هایی مانند الکل، مواد شوینده، روغن موتور و بنزین دارد، اما نباید در معرض اسید نیتریک و اسید کلریدریک قرار بگیرد.
(PS) Polystyrene
به طور معمول دو نوع پلی استایرن وجود دارد که در قالب گیری تزریقی استفاده می شود، که GPPS و HIPS هستند.
پلی استایرن با کاربردهای عمومی (GPPS) شفاف هستند، در صورتیکه پلی استایرن با تاثیر زیاد(HIPS) مات است و از لحاظ هزینه ای نیز ارزان تر است اما با محیط زیست سازگار نیست. برای ساخت قطعات محکم مانند جعبه ابزار، بدنه ابزارهای برقی از HIPS استفاده میشود.
 (ABS) Acrylonitrile Butadiene Styrene
این پلیمر یک ترموپلاستیک مات است. این ماده دارای ثبات ابعادی خوب است و در برابر ضربه بالا، خراش، شکستن و پارگی مقاومت بالایی دارد، اما ارزان است و دمای ذوب کمی دارد. از این پلیمر برای تولید قطعات الکترونیکی مانند آداپتورهای تلفن، کلیدهای صفحه و محافظ های پلاستیکی سوکت های دیواری استفاده می شود.
 

(PP) Polyprpylene
از PP برای بسته بندی مواد غذایی و صنعت ذخیره سازی به دلیل اینکه اجازه نمی دهد مواد شیمیایی با محصولات غذایی  مخلوط شوند استفاده می شود. پلی پروپبیلن را می توان بدون اینکه خراب شود، به راحتی در آب گرم شست.
 این ماده در مقابل مواد شیمیایی، ضربه، کشش مقاومت باورنکردنی دارد.
(PE) Polyethylene
پلی اتیلن یک ترموپلاست با وزن سبک است . از خصوصیات این ماده می توان به مقاومت شیمیایی بالا، داشتن خاصیت ارتجاعی و عایق الکتریکی بودن اشاره کرد.
این ماده زیاد محکم و سفت نیست ولی در طیف گسترده ای از قطعات پلاستیکی مانند انواع اسباب بازی، انواع بطری شیر، دارو، مواد شوینده، کیسه های پلاستیکی، سطل های زباله و .... استفاده می شود.
 

(TPU) Themoplastic Polyurethane
از TPUبه دلیل نرم و الاستیک بودن و مقاومت کششی و پارگی بالا برای تولید انواع قطعاتی که نیاز به کشش لاستیکی دارند استفاده می شود.
این ماده به دلیل اینکه در دماهای بالا عملکرد خوبی دارد در ابزارهای برقی، کالاهای ورزشی، عایق های کابل استفاده می شود.
 

(TPR) Thermoplastic Rubber
TPR ترکیبی از لاستیک و پلاستیک است و به همین دلیل برای استفاده در قالب گیری تزریقی بسیار آسان است. این ماده خواص لاستیک و پلاستیک را با هم دارد. دارای مقاومت بالای شیمیایی و جوی است و در برابر ضربه نیز بسیار مقاوم است.
نکته مهم در مورد TPR این است که این ماده قابل بازیافت است.
از TPR در کانترهای پزشکی، کابل های هدفون، بوش های تعلیق و ... استفاده می شود.
 

امیدوارم این بررسی اجمالی به شما کمک کند تا برای انتخاب ماده پلاستیک مناسب برای قالب تزریق پلاستیک راحت تر و علمی تر تصمیم گیری کنید.

جدیدترین مقالات

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

انواع تلرانس در نقشه کشی صنعتی

 استفاده و ایجاد تلرانس در مهندسی و نقشه کشی به منظور تعین مرز برای قطعات در نقشه است. در اینجا تعریف تلرانس و انواع متداول آن در نقشه کشی را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر