پلی پروپیلن و خصوصیات آن

 
Polypropylene یکی از رایج ترین ترموپلاست های مورد استفاده در کل دنیاست. از پلی پروپیلن در طیف وسیعی از بسته بندی های پلاستیکی، ساخت قطعات پلاستیکی، الیاف و منسوجات، قطعات ماشین آلات و تجهیزات و ... استفاده می شود.
PP یک ترموپلاست سفت و نیمه کریستالی است و در سال 1951 برای اولین بار پلیمریزه شد و امروزه به طور گسترده ای در صنایع مختلفی استفاده می شود. تقاضای جهانی برای پلی پروپیلن روز به روز در حال افزایش است و این رقم در حال حاضر چیزی حدود 45 تن تخمین زده شده است.
موارد استفاده از Polypropylene
یکی از موارد استفاده از PP در صنعت بسته بندی است و به دلیل اینکه پلی پروپیلن دارای سطحی لغزنده است برای بسته بندی مناسب است.
  • مبلمان پلاستیکی
  • چرخ دنده در ماشین آلات و وسایل نقلیه
  • محصولات پاک کننده و سفید کننده
  • محصولات کمک های اولیه
  • طناب، نوار، فرش، تجهیزات سفر، لباس غواصی
  • بدنه باتری، ضربه گیر، تزئینات درب
و ...
از مزایای مهم پلی پروپیلن مقاومت بالای آن و داشتن خاصیت ارتجاعی آن است. همچنین خواص عایق بالایی دارد و برای پوشش های پلاستیکی در لوازم الکتریکی و ایمنی استفاده می شود.
از PP به دلیل مقاومت در برابر کپک، خوردگی شیمیایی و باکتری در صنعت پزشکی مانند تولید سرنگ، ظرف قرص، بطری های نمونه، ویال های پزشکی و ... استفاده می کنند.
این پلیمر همه کاره به دلیل خواص بسیاری که دارد و اینکه بسیار انعطاف پذیر است، چگالی سبکی دارد و با طیف وسیعی از تکنیک های ساخت قابلیت انطباق دارد، بسیار محبوب است. جالب است بدانید تغیرات مختلف پلی پروپیلن و این که این ماده را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد، این ترموپلاست را به عنوان فولاد در صنعت پلاستیک معرفی می کند.
دو نوع اصلی پلی پروپیلن وجود دارد: هموپلیمرها و کوپلیمرها.
هموپلیمرها حاوی مونومرهای پروپیلن به شکل نیمه کریستالی می باشند و در منسوجات، لوله ها، قطعات پزشکی، بسته بندی ها، قطعات الکتریکی و ... کاربرد دارند.
کوپلیمرها خود به دو دسته کوپلیمر تصادفی و بلوکی تقسیم می شوند. کوپلیمرها حاوی مقادیری اتیلن هستند که خواص مطلوبی در پلی پروپیلن ایجاد می کند. کوپلیمرها در مقایسه با هموپلیمرها نرم تر هستند و مقاومت ضربه ای بالاتری دارند.
به طور کلی PP نرم و چکش خوار و نقطه ذوب پایین و جریان خوبی دارد و کار با آن را در فرآیند قالب گیری تزریقی آسان می کند.

مزایای پلی پروپیلن

همانطور که گفته شد این ترموپلاست سازگاری خوبی با فرآیند قالب گیری تزریقی دارد و می توان از آن برای ساخت لایه های بسیار نازک پلاستیک و ظروفی که زیاد خم می شوند و نباید بشکنند مانند درب بطری های شامپو استفاده کرد.
یکی دیگر از خواص مهم Polypropylene مقاومت شیمیایی بالا و تطبیق پذیری آن است و میزان استفاده از این ماده را به عنوان یک ماده برای بسته بندی، تولید لولا و ... افزایش داده است. به دلیل تطبیق پذیری بالای آن در رنگ می توان آن را به عنوان یک ترموپلاست شفاف یا مات تولید کرد و حتی در صورت نیاز به انتقال نور مورد استفاده قرار داد.
از دیگر مزایای این پلیمر چگالی پایین آن است که برای تولید قطعاتی با وزن پایین مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین دارای خاصیت ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت است که کارایی آن را بالا می برد.
همچنین ماهیت نیمه کریستالی آن باعث بالا رفتن استحکام خمشی آن می شود و آن را در برابر سایش و پارگی مقاوم می کند.

معایب پلی پروپیلن

یکی از مهمترین معایب این پلیمر مشکلات بازیافت آن است. PP هنگامی که می سوزد، دچار تغییرات شیمیایی می شود که قابل بازگشت نیست. به این صورت که اگر لازم باشد پلی پروپیلنی که قبلا ذوب شده و شکل گرفته است را دوباره گرم کنید، می سوزد.
همانطور که گفته شد PP دارای نقطه ذوب پایینی است و این ماده بسیار قابل اشتعال است و می توان گفت در دماهای بالا تحمل پایینی دارد و مستعد تخریب و اکسیداسیون UV است.
این پلیمر دارای روکش براق و زیبایی است که اگر چه آن را زیباتر می کند اما در هنگام اتصال به سطوح و مواد دیگر مانند چسب و رنگ کار را دشوار می کند.

آیا پلی پروپیلن سمی است؟

اگرچه برخی مواد شیمیایی در ساخت این پلیمر استفاده می شود، اما به طور کلی به عنوان یک پلیمر ایمن شناخته شده است و از این رو در بسته بندی های پلاستیکی که برای مواد غذایی، نوشیدنی و پزشکی است، مورد استفاده قرار می گیرد.
به دلیل اینکه ثابت شده است مواد شیمیایی موجود در مواد پلاستیک نقش زیادی در انواع سرطان ها دارد، باید هنگام استفاده از این پلیمر مراقب باشیم و در حالی که اجتناب از محصولات پلاستیکی امری غیر ممکن است، بهتر است تا حد امکان از این مواد کمتر استفاده کنیم.

جدیدترین مقالات

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

انواع تلرانس در نقشه کشی صنعتی

 استفاده و ایجاد تلرانس در مهندسی و نقشه کشی به منظور تعین مرز برای قطعات در نقشه است. در اینجا تعریف تلرانس و انواع متداول آن در نقشه کشی را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر