تفاوت بین استانداردهای نقشه کشی

طراحی های سه بعدی در صنعت بسیار پر طرفدار هستند ، اما نقشه های دو بعدی نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. سازندگان و تولیدکنندگان هنوز هم در نقشه های دو بعدی غرق می شوند تا از جزئیات قطعه مانند اطلاعات قطعه، مونتاژ و فرآیند ساخت آن مطلع شوند. در این نقشه ها ابعاد و اندازه، نحوه ساخت ، جنس و... توسط نماد و نشانه مشخص می شود. نمادها و نشانه های نقشه کشی توسط استاندارد ملی ایالات متحده امریکا ( ASME ) و یا سازمان بین المللی استاندارد( ISO )  مشخص می شوند.
استاندارد ISO
ISO (International Organization for Standards) یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که در سال 1947 در ژنو تاسیس شد و معمولا کشورهای اروپایی از این استانداردها استفاده می کنند.
 ISO 128  یک استاندارد بین المللی است که  اصول کلی در نقشه های فنی را ارائه می دهد.
ISO 1101 مبانی اولیه نقشه کشی را نشان می دهد و اصول لازم برای تلرانس های هندسی را توصیف می کند.
در ادامه برخی از ISO ها را بررسی می کنیم:
ISO 2203          نمایش چرخ دنده ها
ISO 1302          نشانگر بافت سطح در اسناد فنی         
ISO 2553          نمایش اتصالات جوش داده شده
ISO 3040          ابعاد و تلرانس های مخروط ها
ISO 5261          نمایش ساده میله ها و بخش های پروفیل
ISO 6411          نمایش ساده سوراخ های متمرکز
ISO 6413          نمایش خطوط
استاندارهای ASME
ASME (American Society of Mechanical Engineers) در پاسخ به خرابی های متعدد مخزن فشار دیگ بخار در سال 1880 تاسیس شد و طراحی، توسعه و ساخت دیگهای بخار و مخازن تحت فشار در صنایع مختلف را تنظیم می کند.
ASME انجمن مهندسین مکانیک آمریکاست و بر مهندسی مکانیک متمرکز شده است و از توسعه استاندارهای سری Y14 حمایت می کند. استانداردهای این مجموعه بیشتر نقشه های مهندسی و اسناد مرتبط با آنها را شامل می شود. کشورهای امریکایی، بریتانیایی و حتی استرالیا ASME را ترجیح می دهند.
در زیر برخی استانداردهای اساسی Y14 را بررسی می کنیم:
ASME Y14.1M   اندازه و قالب ورق متریک
ASME Y14.3      نقشه های چند نمایی و مقطعی
ASME Y14.5      ابعاد و تلرانس ها
ASME Y14.100  طراحی و روش های مهندسی
ASME Y14.7      چرخ دنده
ASME Y14.18    نقشه های قطعات نوری
استاندارد BS
 این استاندارد در سال 1901 برای استاندارد سازی تعداد و نوع مقاطع فولادی به عنوان کمیته استاندارد مهندسی آغاز به کار کرد. این استاندارد برای مستندات فنی محصول، مشخصات تلرانس هندسی و مشخصات محصول هندسی تهیه شده است.
استاندهای DIN
این استاندارد به اتحادیه اروپا فرستاده می شود و به عنوان استاندارد EN  پذیرفته می شود.
استاندارد DIN 5 برای پوشش پیش بینی های ایزومتریک روی نقشه ها استفاده می شود و استاندارد DIN 406 نحوه فراخوانی ابعاد و تلرانس ها را ارائه می دهد.
به طور کلی هر منطقه و کشوری از یک استاندارد استفاده می کنند و شرکت ها با توجه به مکان، نوع محصول و تکنیک ساخت از استانداردهای دلخواه استفاده می کنند.

جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر