مهندسی معکوس با کمک اسکن سه بعدی

 آیا شما می خواهید یک قطعه مهم را تغییر دهید ولی نقشه و فایلی از قطعات ندارید؟
آیا یکی از قطعات دستگاه شما خراب شده است و به طور کلی کار دستگاه را متوقف کرده است؟
نگران نباشید! با استفاده از یک اسکنر می توانید داده ها و اطلاعات لازم در مورد قطعه را ایجاد کنید. تجهیزات و نرم افزارهای اسکن سه بعدی به دلیل قابلیت های زیادی که دارند مانند عملکرد سریع و سهولت در استفاده، به استاندارد در صنعت تبدیل شده اند. می توان  گفت در اکثر حوزه ها مانند صنعت مد، هنر، هوافضا، پزشکی و ... برنامه ها و روش هایی وجود دارد که می توان از اسکنر استفاده کرد و البته در کنار اسکن، مهندسی معکوس نیز نیاز است.
مهندسی معکوس یک نیاز مشترک در طیف گسترده ای از صنایع و فناوری هاست. مثلا هنگامی که یک وسیله جدید در بازار وارد می شود، همکار یا شرکت رقیب می تواند آن وسیله را بگیرد، از هم جدا کند و نحوه کار و ساخت آن را بررسی کند.
افراد می توانند از مهندسی معکوس برای دفاع از طرح ثبت شده خود استفاده کنند و از دزدیده شدن آن طرح جلوگیری کنند.
روش کار در مهندسی معکوس ابتدا گرفتن داده از قطعه مورد نظر است که معمولا با اسکنر انجام می شود. اسکنرها داده ها را به صورت یک شبکه مثلث متراکم تولید می کنند، که به آن ها مش یا ابر نقاط گفته می شود، سپس مش وارد نرم افزاری مانند CAD می شود و اصلاح می شود و در نهایت مش تمیز که شکل و دقت لازم را دارد، آماده می شود. درآخر بسته به اندازه و ابعاد قطعه، با روش پرینت سه بعدی و یا روش های دیگر ساخته می شود.
 
مراحل مهم در مهندسی معکوس
  • اجزا و روابط متقابل آنها را شناسایی کنید.
  • از قطعه اسکن سه بعدی تهیه کنید.
  • قطعه را دوباره طراحی کنید و بسازید.
  • برای اطمینان از تحمل و کیفیت، قطعه را بررسی کنید.
  • در صورت بروز مشکل قطعه را اصلاح کنید.
ایجاد شاهکار های اسکن سه بعدی به نرم افزار های هوشمند و قدرتمند برای ضبط، پردازش، تجزیه و تحلیل، ایجاد خروجی مناسب و کاربردی نیاز دارد.
در اینجا به طراحی مجدد یک قطعه می پردازیم:
مرحله 1: در این قسمت با استفاده از اسکنر قطعه مورد نیاز را اسکن می کنیم. اسکنرها نرم افزار مخصوص به خود را دارند که برای تجزیه تحلیل و ویرایش داده ها بسیاری کاربردی است و با هندسه هوشمند و تشخیص رنگ، دقت اسکن را بالا می برد و مش را برای وارد کردن در برنامه های دیگر مانند SolidWorks و Catia آماده می کند.
اسکن سه بعدی و مهندسی معکوس
 
 
این قطعه با دقت 0.001985 اینچ، اسکن شده است و این اطمینان را می دهد که داده های جمع آوری شده به طور کامل با قطعه مورد نظر هم خوانی دارد.
 
مهندسی معکوس با کمک اسکن سه بعدی

مرحله 2: به طور معمول وقتی که یک فابل با پسوند STL وارد برنامه SolidWorks می شود، نرم افزار این فایل را به عنوان بدنه گنگ و جامد می شناسد. با اضافه کردن افزونه Geomagic  که نرم افزار مخصوص فایل های اسکن سه بعدی است که می توان آن را به نرم افزار های طراحی اضافه کرد و از طریق Geomagic فایل سه بعدی را وارد نرم افزار طراحی می کنیم و طراحی را با کمک این نرم افزار انجام می دهیم، و می توانید به طور مستقیم از طریق داده های اسکن شده، تشخیص خودکار ویژگی ها، طرح های مش و ... را انجام دهید و به طور قابل توجهی مدت زمان مصرفی برای انجام مهندسی معکوس را کاهش دهید.
 
اسکن سه بعدی و نقشه کشی
 
 
مهندسی معکوس
 
 
 
 
 
 
 
 

جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر