همه چیز درباره مهندسی معکوس

 
مهندسی، حرفه ای است که به طراحی، ساخت و نگهداری محصولات و سیستم ها مربوط می شود. گاهی اوقات مهندسی به معنای طراحی منطقی و اجرای فیزیکی یک قطعه یا سیستم است، اما بعضی مواقع ممکن است قطعه ای باشد که هیچ مدرک فنی مانند نقشه، خصوصیات و جزئیات حرارتی والکتریکی و ... نداشته باشد و در این مواقع از روش مهندسی معکوس استفاده می شود. در واقع روند تکثیر یک قطعه بدون داشتن مدرک فنی، اسناد یارانه ای، نقشه و ... مهندسی معکوس شناخته می شود.
مهندسی معکوس در زمینه های مختلفی مانند خودرو، محصولات مصرفی، ریز تراشه ها، الکترونیک، طراحی های مکانیکی، اهداف آموزشی و ... بسیار رایج است.
نمونه بارز آن هنگامی است که محصول جدیدی به بازار می آید و تولیدکنندگان رقیب آن قطعه را خریداری می کنند و آن را از هم جدا می کنند تا بفهمند چگونه ساخته شده و کار می کند.
در بازار جهانی به شدت رقابتی، تولیدکنندگان دائما به دنبال راهی برای کوتاه کردن زمان تولید هستند. با استفاده از مهندسی معکوس می توان یک محصول یا مدل سه بعدی را اسکن، مجددا مدلسازی و با کمک پرینتر سه بعدی چاپ و نمونه سازی کرد.
مهندسان قطعه بدون مدرک را با نرم افزار هایی مانند CAD طراحی می کنند و به وسیله پرینت سه بعدی آن را چاپ می کنند تا متوجه شوند چقدر به مدل اصلی نزدیک است.
دلایل زیادی برای استفاده از روش مهندسی معکوس وچود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنم:
  • سازنده اصلی، دیگر محصول را تولید نمی کند اما مشتری برای محصول هست.
  • اسناد طراحی محصول از بین رفته اند و یا اصلا وجود نداشته اند.
  • اصلاح بعضی از ویژگی های محصول، به عنوان مثال سایش بیش از حد در قسمتی از محصول.
  • تقویت ویژگی های خوب یک محصول برای استفاده طولانی مدت از محصول.
  • برای کشف راه های جدید برای بهبود عملکرد و ویژگی های یک محصول
  • تولید کننده اصلی قادر به تهیه قطعات یدکی برای محصول نیست.
  • برای تولید محصول با مواد اولیه به روزتر و بادوام تر.
نکته مهم در فرایند مهندسی معکوس این است که تیم طراحی باید قبل از اقدام به مهندسی معکوس برای توجیه پروژه و تحلیل آن از نظر زمان، کیفیت، هزینه و ... تحقیق کنند و بعد از اینکه مطمئن شدید مهندسی معکوس برای پروژه شما کارآمد است، باید مناسب ترین تجهیزات را برای به دست آوردن داده هایی که به آنها نیاز دارید تهیه کنید. گاهی اوقات اگر قطعه ای برای یک سیستم حیاتی باشد و در دسترس نباشد، حتی اگر مقرون به صرفه نباشد باید آن را امتحان کرد.
یکی از روش هایی که در مهندسی معکوس بسیار کارآمد است، استفاده از اسکنر و تهیه ابر نقاط از قطعه است. با استفاده از اسکنر می توان تمام منحنی ها، شکاف ها، برش ها و ... را به صورت ابر نقاط به دست آورد و وارد نرم افزارهای نقشه کشی کرد.
یکی از جدیدترین نمونه های قدرت مهندسی معکوس مدل سه بعدی پورشه و آئودی تسلا می باشد. این دو کمپانی با هم همگاری می کنند تا نسل جدیدی از پلت فرم EV را ایجاد کنند. آئودی و پورشه به دنبال راه هایی برای بازتولید وسایل نقلیه خود هستند تا هزینه هایشان را با حفظ کیفیت پایین بیاورند.
 

جدیدترین مقالات

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

انواع تلرانس در نقشه کشی صنعتی

 استفاده و ایجاد تلرانس در مهندسی و نقشه کشی به منظور تعین مرز برای قطعات در نقشه است. در اینجا تعریف تلرانس و انواع متداول آن در نقشه کشی را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر