همه چیز در مورد پلی پروپیلن

 
پلی پروپیلن یک پلیمر هیدروکربنی خطی می باشد که به صورت CnH2n شناخته می شود. پلی پروپیلن هم مانند پلی اتیلن یک پلیمر اشباع شده است. PP یکی از آن دسته از پلیمرهای همه کاره می باشد که به عنوان پلاستیک و الیاف در تمام بازارهای مصرف نهایی پلاستیک موجود است.
ناتا توانست اولین رزین پلی پروپیلن را در سال 1954 در اسپانیا تولید کند. این شرکت از کاتالیزورهای توسعه یافته برای صنعت پلی اتیلن استفاده کرد و توانست این فناوری را برای گاز پروپیلن به کار ببرد. این پلیمرهای جدید با قابلیت کریستالیزه شدن خیلی زود بین کاربران محبوبیت پیدا کرد و در بسیاری از زمینه ها کاربرد دارد.
پلی پروپیلن معمولا به صورت نیمه سفت و نیمه شفاف است و مقاومت شیمیایی و حرارتی بالایی دارد.
این پلیمر هیدروکربنی خطی در بسیاری از خواص مانند خصوصیات حل شوندگی و الکتریکی مانند پلی اتیلن می باشد.
تولید پلی پروپیلن معمولا توسط محلول یا فرآیند گاز صورت می گیرد. به این صورت که در آن مونومر پلی پیروپیلن توسط یک سیستم کاتالیزور تحت حرارت و فشار قرار می گیرد. پلیمریزاسیون در فشار و دمای پایین انجام می شود و محصولی شفاف به دست می آید، که به راحتی رنگ می شود. تفاوت در کاتالیزور و شرایط تولید می تواند خواص پلاستیک را نیز تغییر دهد.
پلی پروپیلن
PPعلی رغم ماهیت نیمه کریستالی، ماده ای است که برای قالب تزریقی مناسب است. این ماده جریان خوبی دارد و این به دلیل عدم نیاز به وزن مولکولی بالاست که منجر به ویسکوزیته مذاب می شود. به طور معمول دمای مذاب برای قالب گیری تزریقی بین 200 تا 250 درجه سانتی گراد است.
شاخص جریان مذاب یک راهنمای تقریبی برای بررسی جریان مذاب است، ولی به دلیل ماهیت شبه پلاستیک بودن پلی پروپیلن که به توزیع وزن مولکولی وابسته است، نمی توان به این شاخص اکتفا کرد. گاهی اوقات قالب هایی با جریان مارپیچی به عنوان وسیله ای برای ارزیابی جریان مذاب ارائه می شود.
معمولا انقباض قالب گیری PP حدود 1 درصد است، ولی پیش بینی این مقدار به دلیل تاثیراتی که شیوه قالب گیری بر روی آن می گذارد دشوار است.
برای سهولت جریان پلی پروپیلن معمولا از این ماده برای قالب گیری های بزرگ استفاده می شود.
عواملی که ممکن است بر انقباض قالب های پلی پروپیلن تاثیر بگذارند در جدول زیر آمده است:
PP
به طور کلی پلی پروپیلن را می توان با تمام روش های پردازش ترموپلاستیک پردازش کرد و معمولا اکثر محصولات PP با روش قالب گیری تزریقی و اکستروژن تولید می شوند.
از این ماده برای ساخت وسایل مختلفی مانند سطل، جعبه، اسباب بازی، قطعات پزشکی، درب بطری و ... استفاده می شود. در ادامه به برخی از موارد استفاده این ماده اشاره می کنیم:
PP یکی از موادی است در سال های اخیر به دلیل مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن، قیمت مناسب و ... در مقابل سلفون، کاغذ و فلزات مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. این ماده استفاده زیادی در بسته بندی سفت و سخت در بخش مواد غذایی و شیرینی پزی و حتی تنباکو دارد.
یکی دیگر از کاربردهای پلی پروپیلن جعبه های سی دی پلاستیکی هستند که قابلیت استفاده مجدد و تاشدن را نیز دارند.
پلی پروپیلن
درپوش ها و درب های بطری های PET نیز که برای نگهداری آب معدنی و روغن خواراکی هستند هم از این ماده ساخته می شود.
PP طیف وسیعی از تولید بطری های مواد شوینده، ظروف دیواره نازک مانند قابلمه، ظرف چاشنی و ... را نیز پوشش می دهد.
PP به خوبی می تواند با PS به دلیل ارزان تربودن و انقباض بیشتر رقابت کند.
جالب است بدانید از پلی پروپیلن در صنعت خودرو سازی نیز استفاده می شود. از این ماده برای تولید داشبورد، ضربه گیرها، روکش ها و تزئینات بیرونی نیز استفاده می شود.
از دیگر موارد استفاده این ماده می توان ساخت چکمه های اسکیت روی یخ، لوازم خانگی، مبلمان، چمدان، اسباب بازی، جعبه باطری و هر محصول دیگری که نیاز به مقاوم بودن دارد را نام برد.
همچنین از فیبر PP برای ساخت نوار، تسمه، الیاف منگنه، رشته پیوسته و ... می توان استفاده کرد.
 

جدیدترین مقالات

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر