بررسی تفاوت ها وشباهت های ABS و PETG

 
ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene) و PETG (Polyethylene Terephthalate Glycol-modified) ترموپلاستیک های قابل استفاده در چاپگرهای سه بعدی هستند. این دو ماده شباهت های زیادی با هم دارند، اما از لحاظ هزینه و کاربردهایی که دارند با هم متفاوت هستند.
ABS
ABS یکی از اولین مواد مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی FDM می باشد. از این فیلامنت در فرآیندهای مختلفی از جمله قالب گیری تزریقی، ماشین کاری و برای پرینت هر قطعه ای از صندلی هواپیما گرفته تا لگوی اسباب بازی استفاده می شود.
ABS ترموپلاستیک ماتی است که در محصولات خانگی و مصرفی کاربرد دارد و می توان گفت بعد از PLA یکی از پرطرفدارترین فیلامنت هاست.
این فیلامنت به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل ضربه دارد بسیار ارزشمند است و در ایجاد طیف گسترده ای از قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.
البته در هنگام چاپ دودهای سمی منتشر می شود که کار با این نوع رشته را سخت می کند و برای جلوگیری از این مشکل باید درون یک محفظه که مجهز به سیستم فیلتراسیون می باشد یا یک اتاق مجزا با تهویه هوای مناسب برای چاپ با این فیلامنت در نظر گرفت. می توان گفت وجود محفظه از تاب خوردن قطعه نیز جلوگیری می کند، زیرا ABS به تغیرات دما بسیار حساس است.
 
ABS
PETG
می توان گفت PETG شکل اصلاح شده PET که متداول ترین کالای پلاستیکی مورد استفاده در جهان است، می باشد.
این ماده به دلیل شکل گیری آسان، ویژگی های ایمنی که داری مانند عدم نشتی و هزینه های پایین آن محبوب است. این ماده در حالت خام به صورت شفاف است و به همین دلیل برای تولید بطری های نوشیدنی پلاستیکی به کار می رود.
فیلامنت PETG در رنگ های مختلفی موجود است و درجه شفافیت مختلفی نیز دارد و جالب است بدانید که می توان آن را با دیگر رشته ها مخلوط کرد و بعضی از خواص آن ها را اصلاح کرد.
در حین چاپ باید دمای پرینت بالا باشد تا به فیلامنت اجازه دهد آزادانه جریان داشته باشد. این نکته را نیز باید بدانید که PETG مستعد خراش است و گاهی اوقات ممکن است مشکل ایجاد کند.
 
PETG
مزایای ABS در مقایسه با PETG
  • ABS نسبت به PETG به عملیات پس پردازش بهتر جواب می دهد، می توان آن را رنگ کرد و ماشین کاری کرد. ABS محکم و قوی است و مقاومت زیادی در برابر ضربه و حرارت دارد.
  • هزینه تولید ABS  نسبت به  PETGپایین تر است.
  • PETG در دمای بالای 80 درجه سانتی گراد شروع به تغییر شکل می کند در حالی که ABS برای کار در دماهای بالاتر مناسب است.
  • حساسیت ABS به رطوبت هوا نسبت به PETG کمتر است.
  • ABS نسبت به PETG ارزان تر و کار با آن راحت تر است. قیمت هر قرقره یک کیلوگرمی ABS حدود 20 دلار و PETG حدود 30 دلار است.
  • ABS شکل خود را حفظ می کند و در عملیات ماشین کاری تغییر شکل نمی دهد.
مزایای PETG نسبت به ABS
  • PETG به طور گسترده ای به عنوان یک فیلامنت ایمن برای مواد غذایی می باشد و برای ساخت ظروفی که با غذا در تماس هستند مانند لوازم جانبی آشپزخانه و ... استفاده می شود.
  • PETG در برابر ضربه بسیار مقاوم است و به طور کلی فیلامنت بادوامی است.
  • PETG در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و در کاربردهای خارج از منزل عملکرد خوبی دارد.
جدول مقایسه ABS  و PETG
 ABS و PETG هر دو قابل بازیافت هستند. PETG مقاومت شیمیایی بالایی دارد و می تواند محیط های قلیایی و اسیدی را تحمل کند.
 
مقایسه ABS , PETG
مقایسه PETG  و ABS
  • درجه حرارت ABS بین 210 تا 250 درجه سانتی گراد و PETG بین 220 تا 250 درجه سانتی گراد است.
  • ABS نیاز به محفظه دارد و محفظه از تاب خوردن و ترک خوردن قطعه جلوگیری می کند، اما PETG نیازی به محفظه ندارد.
  • ABS پس از چاپ نیاز به پردازش خاصی ندارد و می توان با استون آن را صاف کرد و برای PETG هم می توان از اتیل استات برای صاف کردن و پردازش قطعه استفاده کرد.
  • ABS به عنوان فیلامنت با استحکام متوسط در نظر گرفته می شود و ممکن است زود خم شود و بشکند. استحکام PETG نیز شبیه به ABS است.
  • ABS مقداری سمی است و بوی قابل توجهی دارد و باید درون محفظه یا در مکانی با تهویه هوای مناسب چاپ شود، اما PETG هیچ بویی ندارد و سمی نیز نمی باشد.
  • ABS و PETG هر دو حالت مرطوب دارند و باید درون محفظه ای قرار بگیرند، چون بعد از مدتی با گذشت زمان خشک می شوند.
 

جدیدترین مقالات

جهشی به سمت تولید افزودنی

  Additive Manufacturing (AM) نام تولید صنعتی برای پرینت سه بعدی است و یک فرایند کنترل شده توسط رایانه است و معمولا به صورت لایه لایه، اشیاء سه بعدی را ایجاد می

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

موارد بیشتر