ساخت موتور تیتانیومی قابل بازیافت توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی

امروزه چاپ سه بعدی فلز به طور منظم برای ساخت قطعاتی مانند براکت، قطعات موشک، نازل های سوخت توربین و قطعاتی مشابه این ها استفاده می شود. اخیرا برای اولین بار دانشجویان دانشگاه کانتر بری به وسیله پرینتر سه بعدی موفق به ساخت موتور احتراق داخلی برای تزریق سوخت اتانول تیتانیوم شده اند.
اولین ماشین احتراق داخلی تیتانیوم چاپ سه بعدی توسط تیمی از دانشجویان نیوزلندی طراحی و رونمایی شد. تمرکز این تیم بر روی توسعه موتور احتراق داخلی تک سیلندر پرینت سه بعدی است. این دانشجویان در یک کار تیمی یک موتور تیتانیومی بعنوان ماشین دوستدار محیط زیست طراحی و توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی چاپ کردند.

این موتور طراحی شده بر روی سوخت اتانول (ترکیبی شیمیایی که باعث ایجاد الکل میشود) تست شده و بزودی می تواند بر روی خودرو ها نصب شود. ماشینی کاملا قابل بازیافت که بصورت وکیومی با خاصیت ارتجاعی ساخته شده است.

ساخت موتور تیتانیومی

دانشجویان فقط یک سال تحصیلی فرصت داشتند و نیاز به فرایند طراحی بسیار سریع داشتند و در نتیجه آزمایش و تجسم سریع ایده ها، با چاپ سه بعدی ارزان تر و سریع تر انجام می گرفت. دانشجویان تصور می کردند که با چاپگر سه بعدی می توانند هر چیزی را ایجاد کنند، اما این تکنولوژی نیز محدودیت ها و معایبی داشت که گاهی اوقات کار را مختل می کرد.

 

به عنوان مثال استفاده از تکنولوژی SLS که پودرهای تیتانیوم را ذوب می کرد و لایه لایه قطعه را می ساخت، در اثر انقباض حرارتی باعث می شد که قطعه های نازک اعوجاج پیدا کنند و پروژه منحرف شود.

موتور تیتانیوم چاپی
این خودرو که ماشین تک نفره است در سال 2017 برنده جایزه طراحی در اکوماراتن دانشگاه کانتربری شد و جایزه طراحی خودرو به دلیل استفاده از ترموپلاستیک 100 درصد قابل بازیافت را دریافت کرد. در اکوماراتن طراحان جوان از گوشه و کنار دنیا دور هم جمع می شوند تا کارآمدترین خودرو را ارائه دهند و ایده هایی درباره برآورده کردن نیازهای انرژی جهان مطرح کنند. در این مسابقه هدف رکوردهای سرعت نیست بلکه تمرکز بر بهره وری انرژی و پایداری محیط زیست است.
 بعد از آن نیز در سال 2018 در سنگاپور با موتور جدید اما همان بدنه ترموپلاستیک قبلی مسابقه داد. در این مسابقه که 8 تا 11 مارس برگزار شد بیش از 100 تیم از 20 کشور با هم رقیب بودند تا در نهایت مشخص شود کدام طرح سازگار با محیط زیست است و با تنها 1 لیتر کدام یک از ماشین ها مسافت بیشتری را طی میکنند.
هدف این تیم این است که صنعت پرینت سه بعدی را به جهان معرفی کنند و راه حل های جسورانه و مبتکرانه ای برای مشکلات محیط زیست پیدا کنند.
خودرویی که برنده جایزه طراحی با عنوان موتور تیتانیومی چاپ شده با پرینت سه بعدی در کنگره سالیانه اقتصاد محور در منطقه اقیانوسیه شده است و در ماه مارس 2018 در سنگاپور شرکت کرد و موفق به دریافت جایزه Shell-Eco Marathone شدند.
در این رویداد که از 8 تا 11 مارس برگزار می شود، بیش از 100 تیم از 20 کشور منطقه ی آسیا و اقیانوسیه حضور دارند تا ببینند کدام خودرو سازگار با محیط زیست با حداقل مصرف سوخت است.
رابی موری، رهبر این تیم اظهار داشت: "ما می خواهیم اثبات کنیم که بعنوان شهروندان نیوزلندی در تلاش برای ایجاد راه حل هایی خلاقانه جهت رفع مشکلات محیط زیستی این روزها هستیم و خیلی هیجان زده ایم تا مارس فرا رسد و نیوزلند را در سنگاپور شل آسیا  به دنیا نشان دهیم."
 
 
 
 
 

جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر