مکانیزم پران در قالب های تزریق پلاستیک

 سیستم پران در قالب تزریق پلاستیک برای بیرون انداختن نمونه های تولید شده نهایی از قالب استفاده می شود. سیستم پران برای خارج کردن قسمت جامد سرد شده از قالب استفاده می شود و معمولا از فولاد با کیفیت بالا ساخته می شود.
اجزای اصلی سیستم پران شامل موارد زیر است:
 
سیستم پران
Return Pin یا پین برگشتی: این پین همیشه سیستم پران را توسط نیرویی که از فنر ایجاد می شود، هل می دهد و صفحه پران را به عقب بر می گرداند.
 
Ejector Stopper  یا بازدارنده سیستم پران: مانند درپوش عمل می کند و از برخورد بین صفحه سنبه و صفحه پران جلوگیری می کند.
 
Stop Pin  یا پین توقف: این پین مانند یک درپوش نصب شده است و صفحه پرش را به صورت افقی نگه می دارد و از جمع شدن زیاد صفحه پرش و آسیب رسیدن به آداپتور هسته ای جلوگیری می کند.
 
Ejector Pin یا پین پران: وظیفه این پین خارج کردن نمونه ها از قالب است. پین های پران یکی از ساده ترین روش هاست، اگر چه محدودیت هایی نیز در استفاده از آنها وجود دارد. یکی از این محدودیت ها این است که در قالب های دیواره نازک ممکن است آسیب یا اعوجاج اجزا در محل قرار گیری پین ها رخ دهد. این پین ها در قالب های استاندارد در اندازه های متریک و امپریال تولید می شوند.
 
Ejector Plate یا صفحه پران: در قالب های تزریق به طور معمول دو صفحه پران وجود دارد که با مونتاژ پین پران، پین برگشتی و بازدارنده سیستم پران ساخته می شود.
 
Sprue lock pin یا پین مهار اسپرو: هنگام باز شدن قالب، دونده به این پین می چسبد و آن را مهار می کند.
 
Spacer block یا بلوک فاصله: این بلوک وظیفه ایجاد فاصله بین صفحه پایینی و صفحه سمبه را بر عهده دارد و سیستم پران در این فاصله حرکت می کند.
 
Ejector Guide Pin یا پین راهنمای پرش: وظیفه این پین راهنمایی کشویی صفحه پرش است.
 
Ejector bolts  یا پیچ و مهره های سیستم پرش: این پیچ و مهره ها برای بستن دو صفحه پرش استفاده می شود.
 
Sleeve Ejector System یا سیستم بوش پران: بوش پران وظیفه خارج کردن قطعه مخصوصا اجزای گرد کوچک، از قالب را بر عهده دارد. هزینه استفاده از بوش پران نسبت به پین بیشتر است.
در سیستم بوش پران دو قسمت اصلی وجود دارد پین مرکزی و بوش پران. پین های مرکزی توسط صفحه پایینی ثابت می شوند.

بوش پران چگونه کار می کند؟

پین های مرکزی در صفحه پایینی ثابت می شوند و سوراخی ایجاد می کنند که باعث بیرون راندن قطعه از قالب نمی شود. پین بوش پران در صفحه پران قرار گرفته است و با حرکت آن قطعه از قالب خارج می شود.
با توجه به تصویر پایین وقتی بوش پران به قسمت بیرونی حرکت می کند، قسمت اصلی آن قرمز است، پین های مرکزی آن آبی است و پین های بوش به رنگ خاکستری است. همانطور که در تصویر می بینید سیستم پران دارای دو پین پران و یک پین بوش می باشد.
سیستم پران
بعد از اینکه پلاستیک های ذوب شده به قالب تزریق شدند، پین بوش پران یک سوراخ ایجاد می کند.
پس از فرآیند خنک سازی، عملیات پران آغاز می شود، قالب باز می شود و قطعه به صفحه اصلی می چسبد. بعد از آن پین بوش و پین پران قطعه را به خارج از قالب هل می دهند و آن را خارج می کنند، قطعه از دستگاه بیرون می افتد و به نوعی محصول شما آماده است.
بعد از خارج شدن قطعه، قالب بسته می شود، پین برگشتی به داخل حفره می رود و سیستم پران به عقب فشار داده می شود.
سیستم پران قبل از بسته شدن قالب باید سر جای خود برگردد و اگر نتواند برگردد، ترک می خورد و ممکن است به قالب آسیب وارد کند و قالب خراشیده شود.
دلایل زیادی برای این کار وجود دارد:
  • ممکن است ضایعه یا آشغالی روی پین های پران وجود داشته باشد و باید قالب را تمیز کنید و با روغن آن را روانکاری کنید.
  • پین های زاویه دار در هنگام تزریق ترک خورده اند.
  • رزین در قالب گیر کرده است.
  • بین صفحه سمبه و صفحه حفره و پین ها تفاوت دمای زیادی وجود دارد.
 
 
 

جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر