تکنولوژی چاپ سه بعدی تحولات عظیمی در تمامی حوزه ها به وجود آورده است. یکی از زمینه هایی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است تبلیغات است. با این روش سرعت تولید بالا می رود و حتی می توان قطعات بزرگ را در محل تبلیغات پرینت گرفت و از همه مهمتر این که طراح آزادی طراحی بالایی دارد.
اخیرا یکی از حوزه هایی که بیشتر تحت تاثیر فناوری سه بعدی قرار گرفته است، بازاریابی است. در این روش فرد بازار را مطالعه و بررسی می کند و نیازهای مصرف کنندگان را شناسایی می کند و با فناوری چاپ سه بعدی نیازهای آن ها را با تنوع بسیار زیاد و سرعت بالا مرتفع می کند. با این روش می توان به صورت خلاقانه محصولات را معرفی کرد.
در اینجا قصد داریم تا کاربردهای مختلفی که
چاپ سه بعدی در تبلیغات دارد را بررسی کنیم:
تجارت بصری و پرینت سه بعدی
منظور از تجارت بصری ارائه محصولات در محل فروش برای بالابردن توجه و در نتیجه جذب مشتری است. این روش به طور مخصوص برای نشان دادن محصولات در خورده فروشی بسیار کارامد است. به عنوان مثال استفاده از نورپردازی، فضای خاص، رنگ های خاص، نمایشگرها، تابلوها و ... برای این منظور کاربرد دارد.
به عنوان مثال در سال 2016 برند مشهور
LOUIS Vuitton یک فروشگاه پاپ آپ
چاپ سه بعدی در مرکز خریدی در سیدنی ایجاد کرد. شرکت
Omus این پروژه را به عهده گرفت و فقط 18 روز برای چاپ تمام اجزای زینتی و تزئینی این فروشگاه 90 متری زمان وقت صرف کرد.
LOUIS Vuitton با این کار به مشتریان و خریداران نشان داد که همیشه نگرش نو دارد و آنها را بیش از پیش مجذوب خود کرد.
اما این تنها شرکتی نیست که برای به روز کردن تجارت خود از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده کرده است.
شرکت Adaeque یک شرکت اسپانیایی است که در زمینه ایجاد نمایشگرها و POS برای منحصربه فردترین مارک ها فعالیت می کند. برندهای معتبر زیادی مانند آدیداس، دیور، کرولینا هررا، بارسلونا و ... از مشتریان این شرکت هستند.
شرکت Adaeque سرویس چاپ سه بعدی را در اختیار مشتریان خود قرار داده است تا دنیای جدیدی از تبلیغات را در اختیار آن ها قرار دهد. در سال 2018 برند Carolina Herrera برای باز تولید کامل بطری عطر Good Girl به این شرکت جایزه ویژه ای داد.
همچنین در سال 2019 برای برند دیور، بطری عطر معروف Jadore را ساختند. این بطری ها با اندازه 1.2 متر به صورت یک تکه ساخته شدند و در نهایت در طلای شامپاین به حالت کروم در آمدند و بعد از آن هم با هزاران پولک پوشیده شد.
مزیت روش
چاپ سه بعدی این است که می توان قطعه یکسانی را در اندازه های مختلف ساخت، اما در روش های سنتی این کار به معنای افزایش قیمت زیاد به دلیل ساخت قالب های جداگانه بود.
چگونه چاپ سه بعدی در بازاریابی خیابانی نقش دارد؟
بازاریابی خیابانی نوعی بازاریابی چریکی است که با استفاده از روش های غیرسنتی برای تبلیغ محصولات یا خدمات خاص استفاده می شود.
در سال 2016،Angry Birds با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، کمپین چندرسانه ای ایجاد کرد و هدف از این کار این بود که از تبلیغات متعارف فاصله بگیریم و مصرف کنندگان فیلم را به خاطر بسپارند. برای این کار حروف سه بعدی رنگارنگ و جذابی را چاپ کردند و روی اتوبوس های تور در سانفرانسیسکو، نیویورک، لس آنجلس و شیکاگو قرار دادند.
آنها با استفاده از پرینتر سه بعدی Massivit 1800 روکش های اتوبوس های سه بعدی 4.5 متری ساختند. این چاپگر دارای حداکثر حجم چاپ 1450*1110*1800 میلی متر است و سرعت چاپ آن هم 30 برابر دیگر پرینترهای سه بعدی است.
ورقه های پلاستیکی قالبی به اتوبوس های دو طبقه متصل شد و برخی قطعات برای تاثیر بیشتر در شب، چراغ گذاشته شدند.
از دیگر کاربردهای چاپ سه بعدی در دنیای تبلیغات می توان تولید آگهی های بازرگانی اشاره کرد. اسپات تبلیغاتی منبعی سمعی بصری است که به طور گسترده در تلویزیون،رادیو و سایر رسانه های دیجیتال استفاده می شود.
برای مثالی از این موضوع، در سال 2016 مک دونالدز در بریتانیا استراتژی بازاریابی را اجرا کرد و از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای تبلیغات خود استفاده کرد. مک دونالدز از تکنیک استاپ موشن که یک تکنیک انیمیشن و ویدئویی است استفاده کرد. در این روش با ثبت تصاویر ثابت یکی پس از دیگری بیننده احساس می کند که کاراکترها در حال حرکت هستند.
برای رسیدن به این هدف، 6 مجموعه و صدها کاراکتر در حالت های مختلف چاپ سه بعدی شدند. برای این کار از فناوری جت مواد که مبتنی بر تزریق مستقیم رزین مایع به سینی چاپ و پخت با منبع نور است، استفاده شده است. هر یک از فیگورها را با این روش طراحی و با روش پرینت سه بعدی، چاپ کردند و فریم ها را برای ایجاد افکت های حرکتی مرتب کردند.
این تبلیغ حدود 60 ثانیه بود و تیمی 50 نفری برای آماده کردن آن فعالیت می کردند. مک دونالدز با این تبلیغ می خواست نشان دهد که آنها همیشه در تلاشند تا غذای با کیفیت در محیطی شاد آماده کنند. استاپ موشن و پرینت سه بعدی دارای اصالت، لمس انسانی و تکنولوژیکی هستند که موارد زیادی مانند چیزهای عجیب و غریب به داستان اضافه می کند.
یکی از جالب ترین تبلیغات به روش چاپ سه بعدی توسط شرکت کوکاکولا انجام شد. این شرکت برای ارائه بطری های سایز کوچک جدید خود که آنها را Mini-me نامیده بود، مسابقه ای برای عموم برگزار کرد. به این صورت که دوستاران کوکاکولا با استفاده از فناوری های سه بعدی و با کمک یک برنامه تلفن همراه بتوانند یک مدل سه بعدی از خودشان طراحی کنند و به برندگان این مسابقه علاوه بر بازدید از کارخانه کوکاکولا مینی من ساخته شده توسط خودشان را دریافت می کردند.
از آنجایی که در تبلیغات تجاری بسته بندی می تواند یک راه ارتباطی و کاربردی با مصرف کننده باشد، می توان بسته بندی محصولات را از طریق چاپ سه بعدی به صورت بسیار جذاب ایجاد کرد. یکی از نمونه های بسته بندی را می توان در عطرهای عرضه شده توسط Formula 1 یافت. ساختار بیرونی این عطر با رزین تکنوپلیمر چاپ سه بعدی شده است.
طراح این عطر عنوان کرده است که: " تفکر من در پشت اسکلت بیرونی نشان دادن پایداری بوده است و هدف از ساخت چنین چیزی این بوده که عطر را در خود جا دهد و بعد از استفاده دوباره در آن جا دهد.
آینده چاپ سه بعدی در استفاده در تبلیغات
فناوری چاپ سه بعدی نقش بسیار مهمی در تبلیغات ایفا می کند و امروزه شرکت ها بیش از هر زمان دیگری تمایل دارند تا مشتریان خود را شگفت زده کنند و با روش های نوآورانه با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.
فناوری چاپ سه بعدی راه های جدیدی برای تولید و ساخت تبلیغات خاص را در کمترین زمان و پایین ترین هزینه فراهم می کند و به طور قطع پیشرفت هایی در این زمینه اتفاق می افتد که بسیار جذاب خواهد بود.