پرینتر سه بعدی رزینی SLA

  
استریولیتوگرافی در اواسط دهه 1980 وارد بازار شد و به عنوان یکی از اجزای اصلی تولید افزودنی (AM) بسیار محبوبیت پیدا کرد. مانند سایر فرایندهای چاپ سه بعدی مانند SLS و DMLS فناوری SLA مبتنی بر لیزر می باشد.  
وقتی که صحبت از SLA به میان می آید، کلمه دقت نیز به همراه آن هست و اغلب در مواقعی که فرم، تناسب و مونتاژ حیاتی است استفاده می شود. تلرانس قطعاتی که با این تکنولوژی چاپ می شوند کمتر از 0.05 میلی متر است و می توان گفت SLA در بین فرایندهای تولید افزودنی، صاف ترین سطح را ایجاد می کند.
به دلیل کیفیت بالای SLA می توان از آن در ایجاد الگوهای دقیق ریخته گری، قالب گیری تزریقی، ریخته گری خلاء، نمونه های اولیه کاربردی و دقیق، آزمایش فرم و تناسب و ... استفاده کرد.

نحوه کار چاپگر سه بعدی SLA

پرینتر SLA با اشعه ماوراء بنفش روی سطح  رزین ترموست مایع ، شروع به کشیدن لایه های ساختارهای نگهدارنده و قطعه می کند. پس از اینکه تصویر برداری یک لایه روی سطح رزین انجام شد، سکوی ساخت به سمت پایین جا به جا می شود و دوباره یک نوار در سراسر سکو حرکت می کند تا لایه بعدی رزین اعمال شود. این فرایند تکرار می شود تا قطعه کامل شود.
زمانیکه قطعه کامل می شود و از دستگاه خارج می شود، از حلال برای حذف رزین های اضافی استفاه می شود. قطعاتی که با روش SLA ساخته می شود نباید در معرض نور خورشید یا ماورا بنفش قرار بگیرند، تا تخریب نشوند و اگر قرار است قطعه ساخته شده را پتک بکوبید یا ماه ها و سال ها در معرض خورشید قرار دهید از این روش استفاده نکنید.
بر خلاف نسل های قبلی SLA، پرینترهای SLS امروزی طیف وسیعی از مواد مانند پلی پروپیلن، ABS و پلی کربنات را می توان با هم ترکیب کرد.

ضخامت و وضوح لایه های SLA

برای کار با این پرینتر رزولوشن معمولی، زیاد و میکرو در دسترس است که ضخامت لایه ای از 0.004 تا 0.001 اینچ را ارائه می دهد. این به این معنی است که جزئیات بسیار ظریف و سطوح با حداقل ناصافی در مقایسه با دیگر چاپگرها را می توان با این چاپگر تجربه کرد.
SLA یک انتخاب عالی برای نمونه سازی دستگاه های میکروسیال می باشد. این روش به مهندسان این امکان را می دهد که قطعاتی که ساخته می شود را با دقت آزمایش کنند و از هزینه های بالای فوتولیتوگرافی اجتناب کنند.
 
چاپگر سه بعدی SLA

ملاحظات لازم برای طراحی قطعاتی که با SLA چاپ می شوند

از سوراخ های بسیار ریز دوری کنید، به این دلیل که ویسکوزیته نسبتا بالای رزین می تواند منجر به ایجاد چالش هایی در طول فرایند ساخت شود.
مورد بعدی که حتما باید در نظر بگیرید دیوارهای نازک است که ضخامت 0.030 اینچ تا  0.040 اینچ ایده آل است.
گروه فنی مهندسی بُعد سوم با هدف اعتلای صنعت کشور عزیزمان ایران و به منظور تسریع در تولید قطعات صنعتی با تیراژ محدود اقدام به استقرار دستگاه پرینتر سه بعدی رزینی (SLA)  با کیفیت عالی و دقت بالا در استان اصفهان نموده است.
 
 

جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر