اسکن سه بعدی چیست؟

 
امروزه تقریبا همه افراد اصطلاح چاپ سه بعدی را شنیده اند. چاپ سه بعدی به معنای چاپ کردن یک شی کامل فیزیکی از یک فایل دیجیتالی است. اما فایل دیجیتالی از کجا به دست می آید؟ راه های زیادی برای این کار وجود دارد، که یکی از روش های به دست آوردن فایل دیجیتال استفاده از اسکنر سه بعدی است.
اسکن سه بعدی فرآیندی است برای تجزیه و تحلیل یک شیء و جمع آوری تمام داده های مربوط به آن( به صورت دیجیتالی )که این فایل دیجیتالی به بازآفرینی شکل و ظاهر آن کمک می کند و وقتی که شما یک شیء را اسکن می کنید، یک کپی دیجیتال از شی را در یارانه خود دارید.
اسکنرهای سه بعدی متفاوتی برای اسکن سه بعدی اشیاء، محیط و افراد وجود دارد. هر کدام از این فناوری ها محدودیت، مزایا، معایب و هزینه های خاص خود را دارد.
برخی از اسکنرها می توانند به طور همزمان شکل، داده و رنگ یک شیء را جمع آوری کنند.
فایل دیجیتال اسکنرهای سه بعدی در نرم افزارهایی مانند CAD قابل استفاده است و اسکن سه بعدی در فرآیندی به نام مهندسی معکوس می تواند اطلاعات زیادی در مورد طراحی یک شکل به شما ارائه دهد.
اسکن سه بعدی میتواند دسته بندی های مختلفی داشته باشد که هر کدام دارای قوانین خاصی هستند:
اسکن سه بعدی لیزری:
به این فناوری همچنین زمان پرواز نیز گفته می شود و به معنای اسکن سه بعدی مبتنی بر زمان پرواز پرتو لیزر است. این فناوری یک نقطه و یا یک خطی از لیزر را روی سطح قطعه می تاباند و با استفاده از یک حسگر فاصله تا سطح جسم اندازه گیری می شود  و با استفاده از نقاطی که روی قطعه چسبانده شده است موقعیت قطعه مشخص می شود. 
3dscanning

اسکنر سه بعدی نوری
:

این نوع اسکنرها برای تصویربرداری از شیء، الگوهایی از نور را بر روی جسم می اندازند و براساس تغیرات الگوی نور، فرم قطعه ایجاد می شود و به صورت یک فایل سه بعدی دیجیتالی ارائه می شود. 
اسکن سه بعدی 
فتوگرامتری:
در روش فتوگرامتری با استفاده از دوربین های زیادی که دور تا دور شیء قرار داده شده است تعداد زیادی عکس گرفته می شود و با استفاده از نرم افزار Autodesk Recap 360 مدل سه بعدی شما آماده می شود. 
اسکن سه بعدی و فتوگرامتری
اسکنر سه بعدی مبتنی بر تماس:
از این نوع اسکن بیشتر برای کنترل کیفیت قطعات پس از ساخت استفاده می شود. دقت در این نوع اسکن از مزایای آن به شمار می رود.
 
اسکنر های سه بعدی در موارد بسیاری همچون طراحی صنعتی، مهندسی معکوس،خدمات بهداشتی و طراحی مفاصل، فیلم سازی، آموزش و ... قابل استفاده است.
طراحی صنعتی:
اندازه گیری قطعات برای طراحی محصول با استفاده از اسکنرسه بعدی به کار بسیار آسانی تبدیل شده است. اسکنرهای سه بعدی قادرند کوچکترین و بزرگترین قطعات را با دقت بالا اندازه گیری کنند. 
اسکن سه بعدی
مهندسی معکوس:
اگر به دنبال ایجاد چیز جدیدی هستید می توانید با اسکن شیء شروع کنید و از این روش برای نمونه سازی اولیه و ایجاد سند استفاده کنید.
خدمات بهداشتی و طراحی مفاصل:
امروزه علم پزشکی پیشرفت شایانی کرده است. اسکنر سه بعدی بسته به نوع آنوتامی خاص هر بیمار، امکان اندازه گیری با دقت بالا را آسان کرده است. اسکنر سه بعدی دقیقا قسمت های بدن را اسکن می کند و بدون هیچ خطایی به پزشکان کمک میکند، تا مفصلی مناسب را برای بیمار بسازند. 
اسکن سه بعدی و پزشکی
فیلم سازی:
از اسکنرهای سه بعدی برای ایجاد جلوه های تصویری و مانع های خیره کننده استفاده می کنند. فیلم هایی مانندTerminator و War World Zازاین تکنولوژی برای ساخت جلوه های ویژه در فیلم های خود استفاده کرده اند.
آموزشی:
اسکنرهای سه بعدی برای یادگیری دقیق مشخصات  برخی از اشیاء داخل موزه بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شود، مورد استفاده قرار می گیرد. 
اسکنر سه بعدی

به طور خلاصه اسکنرهای سه بعدی امکانات گسترده ای را برای ما فراهم کرده اند و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها شده اند. و با استفاده از اسکنرهای سه بعدی می توان کارهایی که در گذشته تقریبا غیر ممکن بوده اند را به راحتی انجام داد.

جدیدترین مقالات

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

انواع تلرانس در نقشه کشی صنعتی

 استفاده و ایجاد تلرانس در مهندسی و نقشه کشی به منظور تعین مرز برای قطعات در نقشه است. در اینجا تعریف تلرانس و انواع متداول آن در نقشه کشی را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر