غلبه بر چالش های اسکن سه بعدی

 
همانگونه که مطلع هستید اسکن سه بعدی کاربردهای فراوانی مانند کنترل کیفیت، نمونه سازی، مهندسی معکوس و ... دارد. اما گاهی اوقات این تکنولوژی بسیار پیشرفته در مقابل اجسامی که براق یا نیمه شفاف هستند و یا حتی قطعاتی که هندسه پیچیده ای دارند با مشکل مواجه می شود. برای حل این مشکل از اسپری هایی که سطح جسم را به طور موقت مات می کنند می توان استفاده کرد.

اهمیت اسکن سه بعدی

این تکنولوژی در سال 1960 با استفاده از دوربین ها، چراغ ها و پروژکتورها استارت خورد. این تکنولوژی برای فیلمبرداری CGI و جلوه های ویژه استفاده می شد و کاربرد مهندسی نداشت.
در سال 1980 که رایانه های شخصی وارد بازار شدند، سخت افزار اسکنر ها نیز بهتر شدند و رفته رفته این تکنولوژی بهبود پیدا کرد.
پذیرش نرم افزار CAD در صنایع فنی و توسعه نرم افزارهای اسکن که منجر به تولید ابر نقاط، سطوح پیوسته، مدل های پیچیده ریاضی و ... شد، این فناوری را به طرز قابل توجهی به جلو سوق داد.
 
خدمات اسکن سه بعدی اصفهان
امروزه از فناوری اسکن سه بعدی در بسیاری از صنایع می توان استفاده کرد. استفاده از اسکن سه بعدی در بحث مهندسی معکوس بسیار ارزشمند است. اسکنرهای سه بعدی برای بررسی دقیق هندسه بدنه، سازه ها، پانل ها و ... استفاده می شود. زمانی که نقشه فنی قطعه وجود نداشته باشد و یا به راحتی در دسترس نباشد، می توان از اسکن سه بعدی برای ایجاد آن استفاده کرد.
به عنوان مثال اگر ماشین سفارشی وجود دارد که برای ارتقای آن نیاز به تجزیه و تحلیل باشد، ابتدا باید هندسه دیجیتالی آن توسط اسکنر سه بعدی به دست آید و بعد از آن شروع به تجزیه وتحلیل و اجرای پروتکل های بهینه سازی مانند CFD یا  FEA کرد.

چالش اسکن قطعات شفاف و براقش

اخیرا این تکنولوژی تکامل یافته است و اسکنرهای دستی و خودکار می توانند به طور یکپارچه و با وضوح بالا اسکن هایی تولید کنند. اما  در مورد قطعاتی که سطوح شفاف یا براق دارند این چنین نیست. چنین سطوحی باعث می شود تا نور منحرف شود و عملیات اسکن با اختلال مواجه شود. این گونه سطوح بر نحوه گرفتن تصویر و نتیجه اسکن تاثیر می گذارد. تصویر زیر نحوه واکنش نور به سطوح مختف را نشان می دهد:
 
چالش های اسکن سه بعدی
برای این که بتوان اسکن دقیقی انجام داد باید سطح مواد براق و شفاف را به نحوی پوشاند و اصلاح کرد. راه حل های مختلفی امتحان شده است که می توان به پوشاندن جسم با نوار که هم هزینه بر است و هم زمان گیر، اشاره کرد.
اما اسپری های مبتنی بر گچ که کل قطعه را سفید می کنند، به طور کامل برای اسکنی دقیق جوابگو هستند. اگر چه این اسپری ها بسیار جسم را پوشش می دهند اما به سختی تمیز می شوند و برای تجهیزات حساس از جمله اسکنر ضرر دارند.
اخیرا این صنعت نیز پیشرفت کرده است و اسپری های تخصصی ساخته شده که پوشش قابل تشخیصی از خود به جا نمی گذارند.

اسپری های AESUB

این اسپری ها به عنوان اسپری های بدون آلودگی هستند و چالش اسکن سه بعدی در مورد قطعات شفاف و براق را برطرف می کند. استفاده از این اسپری ها بسیار آسان است و اسکن دقیق، سریع و کارآمد را تضمین می کند.
این شرکت اسپری هایی را تولید کرده است که بعد از چند دقیقه خشک و ناپدید می شوند و پس از چند ساعت تصعید می شوند.
اسپری ها را می توان به صورت دستی و یا از طریق یک تفنگ اسپری یا سر اسپری روباتیک استفاده کرد. این اسپری به این صورت عمل می کند که یک لایه مات همگن از مواد روی سطح قرار می دهد که شرایط اسکن را مساعد می کند. ضخامت پوششی که این اسپری ها ایجاد می کند معمولا بین 8 تا 15 μm.di می باشد.
به طور کلی این اسپری ها شفافیت یا خاصیت انعکاسی مواد را از بین می برد و باعث می شود تا نور در صورت لزوم منعکس شود.
هنگامی که قطعه مورد نظر هندسه خاص مانند فرورفتگی برای پیچ و مهره داشته باشد، یا دارای فضای خالی باشد که قسمت دیگری به آن متصل می شود، با کمک این اسپری می توان به صورت دقیق تمام این جزئیات را اسکن کرد.
همچنین اگر در سطح بی نظمی هایی مانند جنس یا رنگ وجود داشته باشد، می توان با کمک این اسپری اسکن دقیق و ایده آلی ثبت کرد.
شرکت AESUB سه نوع اسپری ناپدید شونده به رنگ های آبی، نارنجی و سبز و یک اسپری سفید که به صورت نیمه دائمی می باشد، تولید کرده است.
اسپری های آبی و نارنجی در زمان تصعید با هم متفاوت هستند و اسپری سبز به عنوان محلول برای اسپری کردن خودکار یا با تفنگ اسپری استفاده می شود. اسپری سفید عاری از دی اکسید تیتانیوم است و از طریق استنشاق منجر به سرطان نمی شود.
به عنوان مثال برای اسکن سطح چراغ های جلوی خودرو که هر دو قسمت پشت و روی آن باید اسکن شود، باید از اسپری های مات کننده استفاده کرد. شرکت های تولید کننده ربات های اختصاصی دارند که قبل از شروع اسکن به صورت خودکار چراغ ها را با AESUB سبز به طور یکنواخت اسپری می کند.
خدمات اسکن سه بعدی
این نوع اسپری بدون اینکه ذراتی به جا بگذارد تصعید می شود و برای قطعاتی که تمیزی برای آن ها ضروری است، استفاده می شود. همچنین از این اسپری در آزمایشگاه ها، اتاق های تمیزو محیط های حساس بدون نگرانی از آسیب رساندن به تجهیزات از جمله اسکنر سه بعدی به راحتی می توان استفاده کرد.
از دیگر مزایای این اسپری این است که تبخیر می شود و نیازی به تمیز کردن قطعه نیست.
با استفاده از اسپری های اسکن می توان اسکن با کیفیت را تضمین کرد و با کاهش خطاهای احتمالی در زمان و هزینه صرفه جویی کرد.
به طور خلاصه اسکن سه بعدی فناوری مهندسی مهمی است و مخصوصا هنگامی که با سطوح پیچیده ای که ترکیبی از سطوح مات و براق است، مواجه باشیم. استفاده از اسپری های پوشش دهنده سطحی یکنواخت را ایجاد می کند که منجر به بهبود دقت اسکن و نتایج ایده آل تری خواهد شد.

جدیدترین مقالات

جهشی به سمت تولید افزودنی

  Additive Manufacturing (AM) نام تولید صنعتی برای پرینت سه بعدی است و یک فرایند کنترل شده توسط رایانه است و معمولا به صورت لایه لایه، اشیاء سه بعدی را ایجاد می

همه چیز در مورد پرینتر سه بعدی

 در این جا قصد داریم تا در مورد پرینتر سه بعدی توضیح کاملی دهیم و در مورد سازنده پرینتر، مزایا و معایب پرینتر، وسایلی که با آن می توان ساخت، موادی که می توان برای پر

تفاوت بین ماشینکاری CNC 4 محوره و 5 محوره

 برای تولید محصولاتی که با ماشینکاری CNC ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی در مورد محورهای ماشینکاری CNC وجود دارد و امروزه افراد بیشتر با ماشینکاری های CNC 4 و 5 محوره ک

موارد بیشتر