صنعت مانکن سازی در حال شکوفایی است، ولی تولید مانکن های خاص همیشه پرهزینه بوده است. روش های سنتی تولید نمونه اولیه یک مانکن که به صورت دستی نیز ساخته می شد از خاک رس یا چوب بود.در حال حاضر با چاپ سه بعدی، نمونه سازی بسیار سریعتر و کم هزینه تر انجام می شود. در روش سنتی حداقل هشت هفته طول می کشید تا نمونه اولیه آماده شود ولی با استفاده از چاپ سه بعدی این زمان به دو یا سه روز کاهش یافته است.
Extreme یکی از تولیدکنندگان معروف مانکن های لوکس است که مانکن های خود را به بوتیک های لوکس در آمستردام، لندن، پاریس و نیویورک می فروشد. این شرکت قادر به چاپ نمونه های اولیه ماکن با کیفیت بالا در طی چند روز است. این نمونه اولیه به مشتری نشان داده می شود و پس از تائید مشتری، مراحل تولید این مانکن های لوکس آغاز می شود.
صنعت مانکن سازی در حال رونق است ولی ساخت مانکن های خاص و منحصر به فرد قطعا هزینه بردار است. مانکن های خاص معمولا با نازل 0.4 میلی متری و با ارتفاع لایه 0.2 میلی متر چاپ می شوند.
مسلما ایجاد یک نسخه سفارشی از هر چیزی، بیشتر از استفاده از نسخه های آماده و بعضا تکراری زمان خواهد برد. این مفهومی است که اکثر مردم آن را پذیرفته اند. در مورد مانکن های سفارشی آن قدر زمان سفارش تا تولید طولانی بود که تعداد زیادی از مشتریان ترجیح می دادند از مانکن های تکراری استفاده کنند و اگر می خواستند ماکن های فروشگاه خود را از دیگر فروشگاه ها متمایز کنند باید هفته ها و ماه ها انتظار می کشیدند. اما امروزه چاپگرهای سه بعدی با فرمت بزرگ می توانند مانکن هایی با ابعاد انسانی یا حتی بزرگتر در کمترین زمان مثلا چند روز یا چند ساعت تولید کنند. حرکت سریع از یک مفهوم ذهنی تا پرینت یک مانکن برای مشتریان بسیار جذاب و کارآمد است.
در گذشته مانکن ها به صورت دستی با خاک رس و فایبر گلاس درست می شد و علاوه بر زمان طولانی که برای درست کردن این دست مانکن ها لازم بود، هیچ کس نمی دانست نتیجه نهایی چه خواهد شد، چون مانکن با دست ساخته شده بود و خطای انسانی نیز در آن ها دخیل بود. اما امروزه با کمک
پرینتر سه بعدی و
فایل های دقیق دیجیتالی نتیجه همان فایل دیجیتالی دقیق خواهد بود.
پرینت سه بعدی شخصی سازی را آسان می کند
فروشگاه های بزرگ در پی راهی برای رقابت با یکدیگر هستند. استفاده از مانکن یک شخصیت یا چهره مشهور می تواند گزینه مناسبی باشد. نکته مهم در کار شخصی سازی این است که مانکن متناسب با شغل و پیامی باشد که می خواهید به مشتری بدهید.
به عنوان مثال داشتن یک بازیکن بیس بال 2.6 متری در وسط فروشگاه شما می تواند نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند و خریداران را با اشتیاق به سمت محصولات داخل فروشگاه سوق دهد.
تصویر زیر فروشگاه معروف F&F کره ای است که برای تبلیغ محصولات خود مانکن ورزشکار بیس بال را سفارش داد و این مانکن در عرض 13 ساعت چاپ شد.
از تکنولوژی
پرینت سه بعدی بیشتر برای نمونه سازی اولیه استفاده می شود، اما برای برخی بوتیک های کوچکتر از این تکنولوژی برای تولید نهایی مانکن نیز استفاده می کنند.
مانکن را می توان در یک قطعه چاپ کرد، اما به طور معمول بازو ها و پاها به طور جداگانه پرینت می شوند، این امر در زمان چاپ یک مانکن صرفه جویی می کند. پس از تولید قطعات مانکن و چسباندن قطعات به یکدیگر، می توان مانکن را ماسه زد و رنگ کرد.
یک تیم تحقیقاتی یک مدل کامل از تام دوملین برنده ی مدال برنز المپیک برای تست لباس های دوچرخه سواری چاپ کردند. کارشناسان این کار را با تکنولوژی فتوگرامتری انجام دادند. آنها این کار را در حالی که تام بر روی دوچرخه خود در اتاقی نشسته بود با استفاده از 150 دوربین انجام دادند. آنها با کمترین زمان و کمترین هزینه و با استفاده از پرینتر سه بعدی این کار را انجام دادند. مانکن این دوچرخه سوار در هشت قسمت مجزا ساخته شد و این قطعات با استفاده از پیچ به یکدیگر وصل شدند و سرانجام مانکن چاپ شده 2 متری آماده شد. این چاپگر برای پرینت مانکن از سیم پلاستیکی استفاده می کند و سپس سطح صافی به قطر یک دهم میلی متر یا کمتر روی آن کشیده شد تا مانکن را صیقل دهد.
مانکن های پرینت شده علاوه بر ساخت سریعتر، مقرون به صرفه تر و آسان تر نسبت به مانکن های سنتی از مزایای دیگری نیز برخوردار هستند. اضافه کردن دوربین، سنسورو ... مزیتی است مانکن های چاپ شده دارند. این قابلیت ها می تواند مانکن را سخنگو کند و مشتری را مشغول نگه دارد. این ها عواملی هستند که می توانند صنعت مانکن سازی را متحول کنند.