ابر نقاط چیست؟

Point cloud یا ابر نقاط مجموعه ای از موقعیت های سه بعدی در فضا هستند و این موقعیت ها معمولا با یک مدل سه بعدی مرتبط هستند. ابرنقاط نشان دهنده مختصات هندسی X، Y و Z یک نقطه ی واحد در یک سطح هستند. این اطلاعات معمولا به صورت سه بعدی هستند که وقتی رنگ را نیز نشان می دهند 4بعدی هستند. داده های موجود در یک ابر نقاط اطلاعات زیادی را ارائه می دهند. ابر نقاط توسط اسکن های سه بعدی لیزری و نوری و یا نرم افزارهای فتوگرامتری ایجاد می شوند و برای اهدافی چون اندازه گیری و بازرسی کیفیت، مهندسی معکوس، انیمیشن، رندر و ... استفاده می شوند.
 

اسکن های گرفته شده شامل تعداد زیادی ابر نقاط است که به هم وصل می شوند و یک صحنه که ممکن است یک شی یا منظره باشد را به صورت کامل ثبت می کند. این ابر نقاط حتی ممکن است به صورت مصنوعی و توسط نرم افزارهای یارانه ای به وجود بیایند.
به اشتراک گذاری پرونده های بزرگ اصلا آسان نیست. اما ابر نقاط این امکان را می دهد که به راحتی با این مسئله کنار بیاییم.
ویرایش، نمایش و فیلتر کردن ابر نقاط بسیار آسان است و نرم افزارهای رایگانی برای کار با ابر نقاط وجود دارد. در نرم افزارها نیاز چندانی به مراقبت از مقیاس یا چرخش نقاط وجود ندارد و موقعیت و گاهی نیز رنگ نقاط برای ما اهمیت دارد. برای ذخیره مقدار زیادی از نقاط، نیازی به حافظه چندانی نیست.
فرمت های ابرنقاط
صدها قالب فایل برای مدل سازی 3D وجود دارد. اسکنرهای مختلف می توانند داده های خام را در چندین قالب تولید کنند. نرم افزارهای مختلفی تیز می توانند این ابر نقاط را ویرایش کنند و به فرمت های جدیدتری تبدیل کنند. قالب های خروجی را می توان نسبت به کاری که می خواهید با داده ها انجام دهید، تعین کنید. فرمت های زیادی مانند POD, OBJ, SHP, DXF, DWG, ESRI, E57, ZFS, LAZ, LAS, FLS, FWS, XYZ, PTS, PTX, PTZ, TXT, LWO, CL3, BIN, RSP, 3DD و ... وجود دارد که ممکن است هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار بگیرد.
 
 

جدیدترین مقالات

نیروی محوری

 پبچ ها اجزای مهمی هستند که در انواع محصولات از وسایل نقلیه گرفته تا راه آهن، هواپیما، ساختمان، پل و حتی گوشی کوچکی که در دست شماست، استفاده می شوند. هنگامی که نیروی

مقایسه بین SLA و SLS

 در SLS از لیزر قدرتمند استفاده می شود و دو نوع DMLS و SLM وجود دارد. SLS با پلیمرهایی مانند نایلون کار می کند. SLA نیز از لیزر استفاده می کند، اما این دو به دلیل مو

استریولیتوگرافی و نحوه عملکرد آن

 می توان گفت استریولیتوگرافی از قدیمی ترین شکل های پرینتر سه بعدی است. در ادامه همه چیز در مورد نحوه عملکرد این فناوری را بررسی می کنیم.

موارد بیشتر