گروه فنی مهندسی بعد سوم با توجه به سابقه خود در زمینه های مختلف طراحی قالب امکان طراحی قالب در رشته های قالب پلاستیک ، قالب دایکاست ، قالب لاستیک ، قالب موم ، قالب ریخته گری ، قالبهای فرم و ... را دارا میباشد.
در ادامه به انواع قالبهای صنعتی که در گروه فنی مهندسی بعد سوم طراحی میگردد اشاره مختصری میگردد.
طراحی قالب های پلاستیک:
روال طراحی قالبهای پلاستیک در واحد طراحی به این صورت است که ابتدا در زمان سفارش ، قطعه توسط مدیریت مجموعه مورد بررسی دقیق فنی قرار میگیرد و با توجه به روش ساختی که مد نظر قالبساز است کلیه هماهنگی ها در خصوص راستای قالبگیری مکانیزم عملکرد لقمه های متحرک و کشوها و چیدمان حفره ها و بقیه مسایل فنی انجام میگیرد و در نهایت فرم سفارش بر اساس نیاز مشتری تنظیم میگردد و در ادامه قطعه مورد نظر اسکن سه بعدی میگردد و مدل سه بعدی آن با دقت بالا طراحی میگردد بر مبنای توضیحات مورد درخواست مشتری طراحی قالب توسط کارشناسان متخصص و مجرب گروه فنی مهندسی بعد سوم انجام میگیرد.
پس از این مرحله طراح پرژه جلسه ای مشترک با قالبساز برگزار مینماید و اشکالات احتمالی طرح مورد برررسی قرار میگیرد و در پایان مدیریت مجموعه طراحی طرح را مورد بازبینی مجدد قرار میدهد و لیست کنترل را که شامل حدود 40 ایتم کنترلی است را مورد بررسی قرار میدهد و اشکالات احتمالی طرح را مر تفع نموده وو پروژه برای اجرای نهایی به واحد سازنده منتقل میگردد.
طراحی قالب های دایکست:
مشابه پروسه طی شده در طراحی قالبهای پلاستیک در قالبهای دایکست نیز در هنگام سفارش مسایل فنی چون موقعیت راهگاه موقعیت اوفلوت ها و چیدمان حفره ها مورد بررسی دقیق قرار میگیرد. و پس از تبادل نظر با قالبساز نکات طراحی به صورت مکتوب داخل فرم سفارش وارد میگردد.
در ادامه طراحان مجرب و با تخصص گروه فنی مهندسی بعد سوم قطعه مورد نظر را اسکن سه بعدی میکنند و مدل سه بعدی آن با دقت بالا طراحی میگردد اقدام به طراحی قطعه بر اساس فرم سفارش مینمایند و نهایتا پس از بررسی طرح اماده شده به همراه مشتری و بررسی آیتمهای کنترلی توسط مدیریت بعد سوم طرح جهت اجرا به واحدهای اجرایی منتقل میگردد.
طراحی قالب های بادی:
قالبهای بادی در عین حال که در زمره قالبهای ارزان قیمت قرار میگیرند ، طراحی این قالبها نکات فنی زیادی را شامل میگردد. از مواردی که در این قالبها میتوان مثال زده جهت قرارگیری قطعه در قالب میباشد که مواد بتواند به آسانی به نقاط مختلف قطعه برسد و در عین حال در گوشه های قطعه قوسهای قابل قبولی اعمال شود تا ضخانت قطعه زیاد کاهش نیابد. مسئله دیگری که در طراحی قالبهای بادی باید مد نظر قرار گیرد ابعاد و فرم لبه های قیچی دور قطعه میباشد که در کلیه نقاط به خصوص در سطوح جدایش غیر تخت این لبه ها به درستی طراحی شود. در مورد قالبهای بادی نیز پس از سفارش طرح توسط مشتری و ثبت فرم سارش، قطعه مورد نظر اسکن سه بعدی میگردد و مدل سه بعدی آن با دقت بالا توسط طراحان گروه فنی مهندسی بعد سوم طراحی میگردد و توسط مدیریت این گروه کنترل و برای اجرا اماده میگردد.
طراحی قالب های لاستیک:
قالبهای لاستیک هم با وجود اینکه زیاد گرانقیمت نیستند اما نکات منحصر به فرد خود را دارند. باتوجه به انعطاف پذیری قطعات لاستیکی طراحی سه بعدی این قطعات از روی فایلی که اسکن سه بعدی گردیده کار دشواری است چون طراح باید توان تشخیص قسمت های اعوجاج دار قطعه و اصلاح آنها را داشته باشد پس از انجام مدل سه بعدی قطعه و کنترل ابعادی دقیق سطوح جدایش قطعه طراحی میگردد و لبه های قیچی قطعه طراحی میگردد.